Katamaran
Katamaran båttyp med två parallella skrov som förekommer i såväl segel- som motordrivna former. Katamaraner är ofta snabbare, stabilare och rymligare än motsvarande enskrovsbåt.
Eftersom stabilitet och rymd kan åstadkommas genom att öka avståndet mellan skroven, istället för att öka de enskilda skrovens bredd, kan katamaranens skrov ofta vara mycket smala. Därmed blir vågbildningsmotståndet litet och skrovhastigheten betydelselös. För att denna fördel skall kunna utnyttjas måste katamaranen (med last) vara lätt. Om fylliga skrov behövs för att hålla båten flytande ger katamarankonstruktionen inte någon större fördel.
Segelbåtar har ett stort behov av stabilitet, för att motverka den krängande kraft seglen ger upphov till. På enskrovsbåtar uppnås denna stabilitet genom en tung köl och katamaraner kan alltså lätt göras lättare än motsvarande enskrovsbåt. Katamaranen har dock större våtyta än enskrovsbåten och i låga hastigheter dominerar den av våtytan beroende friktionen över vågbildningsmotståndet. Ifråga om vanliga familjebåtar, med måttlig rigg och konventionella material, behöver katamaraner inte vara snabbare än enskrovsbåtar
Eftersom stabilitet och rymd kan åstadkommas genom att öka avståndet mellan skroven, istället för att öka de enskilda skrovens bredd, kan katamaranens skrov ofta vara mycket smala. Därmed blir vågbildningsmotståndet litet och skrovhastigheten betydelselös. För att denna fördel skall kunna utnyttjas måste katamaranen (med last) vara lätt. Om fylliga skrov behövs för att hålla båten flytande ger katamarankonstruktionen inte någon större fördel.
Segelbåtar har ett stort behov av stabilitet, för att motverka den krängande kraft seglen ger upphov till. På enskrovsbåtar uppnås denna stabilitet genom en tung köl och katamaraner kan alltså lätt göras lättare än motsvarande enskrovsbåt. Katamaranen har dock större våtyta än enskrovsbåten och i låga hastigheter dominerar den av våtytan beroende friktionen över vågbildningsmotståndet. Ifråga om vanliga familjebåtar, med måttlig rigg och konventionella material, behöver katamaraner inte vara snabbare än enskrovsbåtar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar